ایران گفت

بررسی و کاوش در مسایل اجتماعی ، فرهنگی ، تاریخی و ... ایران و جهان

ایران گفت

بررسی و کاوش در مسایل اجتماعی ، فرهنگی ، تاریخی و ... ایران و جهان


حسین کوچکیان فرد ، در گفتگو با خبرنگار نشریه فرهنگ روستا و عشایر، گفت: وظیفه ما در روستاها اجرای کلیه فعالیت های فرهنگی به صورت آمایش سرزمینی است یعنی اینکه همه برنامه ها چه در شهر، یا روستا و یا در جامعه عشایری براساس میزان جمعیت،قابلیت ها، ظرفیت ها و اولویت های آن جامعه برنامه ریزی می شود.

حسین کوچکیان فرد رئیس اداره سرمایه اجتماعی و امور فرهنگی و سبک زندگی وزارت کشور، در گفتگو با خبرنگار نشریه فرهنگ روستا و عشایر، گفت: وظیفه ما در روستاها اجرای کلیه فعالیت های فرهنگی به صورت آمایش سرزمینی است یعنی اینکه همه برنامه ها چه در شهر، یا روستا و یا در جامعه عشایری براساس میزان جمعیت، قابلیت ها، ظرفیت ها و اولویت های آن جامعه برنامه ریزی می شود.

وی اجرای برنامه ها به صورت آمایش سرزمینی را عامل رشد و توسعه روستاها دانست و گفت: خوشبختانه در دولت تدبیر و امید توجه ویژه ای به مباحث فرهنگی ، اجتماعی روستا شده و همواره روستا به عنوان بخشی از برنامه ریزی فرهنگی کشور مورد توجه قرار گرفته است.

کوچکیان فرد، با بیان اینکه برجستگی نقش روستاها در توسعه فرهنگی ، اجتماعی بر سایر مباحث کشور نیز تاثیر می گذارد، گفت: کاهش مهاجرت روستاییان به شهرها، پیشگیری از آسیب های فرهنگی ، اجتماعی موجود در محیط روستا، جلوگیری از تخریب مراتع، حفظ محیط زیست روستا(گونه های گیاهی، درختی و حیوانی) و حفظ میراث فرهنگی تاریخی روستا از اثرات توجه به توسعه فرهنگی روستاهاست.

وی توسعه فرهنگی روستا را موجب توسعه متوازن در کشور عنوان کرد و افزود: یکی از کارهای که ما در حوزه روستا انجام داده ایم شناسایی استعدادهای روستایی و بالفعل کردن آنها است که در این راه از شورای اجتماعی کشور که منبعد به ریاست رئیس جمهور محترم و قائم مقامی وزیر کشور تشکیل می شود، بهره خواهیم گرفت و مصوباتی را که در حوزه توسعه فرهنگی اجتماعی روستا نیازمند آن هستیم را در این شورا تصویب و به کارگروه های فرهنگی اجتماعی استانها ابلاغ می کنیم.

وی افزود: خوشبختانه این شورا پیش از این نیزمصوبات در خور توجهی را در پی داشته است و از طریق هماهنگی بین دستگاه های فرهنگی و متولیان روستا توانسته است در بخش های مختلف روستایی کارهای مفیدی به مرحله اجرا بگذارد.

رئیس اداره سرمایه اجتماعی و امور فرهنگی و سبک زندگی وزارت کشور، اضافه کرد: در همن راستا طی تفاهم نامه ای که با دارالقرآن سازمان تبلغات اسلامی کشور منعقد شد، توانسته ایم بیش از سه هزار خانه قرآن در روستاهای کشور تاسیس کنیم که وظیفه آنها اجرای برنامه های مختلف قرآنی است و ما نیز به طور مستمر فعالیت های آنان را رصد می کنیم.

وی بیان کرد: ما در پی آن هستیم که تفاهم نامه ای را با چند وزارتخانه و نهاد به امضا برسانیم که بتوانیم مراکز چند منظوره ای را درروستاها راه اندازی کنیم که در واقع هم کاربرد گردشگری داشته باشد و هم محل اجتماعات، پارک، تفریح و ورزش روستاییان باشد.

کوچکیان فرد، عنوان کرد: این مراکز چند منظوره در برخی از روستاهای بوشهر به صورت پایلوت انجام شده است که انشالله در آینده نزدیک در کشور اجرایی می شود و این امر گامی در جهت توسعه متوازن شهر و روستاست.

این مقام مسئول اضافه کرد: ما در فاز دیگری از فعالیت هایمان توجه به جشن ها و ورزش های بومی و محلی را در دستور کار قرار دادیم و با شعار " هر روستا یک جشن بومی" سعی کردیم ضمن دادن آگاهی به روستاییان، بخشی از داشته های فرهنگی آنان را ترمیم کنیم تا زمینه های اشتغالزایی مفید و خودباروی و رشد شخصیت در روستاییان ایجاد شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش به سرمایه های اجتماعی روستاییان و عشایر اشاره کرد و گفت: ما با دو سنجش در سال های 83 و 93 وضعیت موجود را در میان اقشار جامعه بررسی و ارزیابی کردیم و باید دانست سرمایه های اجتماعی مفهومی مرکب است که مولفه های تشکیل دهنده آن سه عنصر اساسی اعتماد عمومی، مشارکت اجتماعی و رضایتمندی عمومی است که درون شبکه های اجتماعی در سه سطح خرد ، مبتنی بر روابط اشخاص حقیقی با یکدیگر ، میانه ، براساس روابط فرد با سازمان ها و نهادهای جامعه از جمله دولت شکل می گیرد و سطح کلان ، که ناظر بر ادراک افراد جامعه از مفاهیم فوق است .

کوچکیان فرد ، افزود: به طور مثال اگر سرمایه اجتماعی در میان روستاییان را در نظر بگیریم، می بینیم که به طور معمول روستاهای ما محلی برای شکل گیری شبکه های افقی اجتماعی برای کار جمعی بوده و این نشان دهنده مولفه مشارکت اجتماعی است، همچنین سطح ارتباط رو در رو و اعتماد به یکدیگر در میان روستاییان بالاست و از طرفی روحیه روستاییان ما با قناعت و دین باوری عجین شده است که این دو موضوع سطح بالاتر اعتماد و رضایتمندی عمومی را در میان روستاییان را نشان می دهد که در ایجاد محیطی متبوع برای کار و زندگی در مقایسه با شهرها را ایجاد می نماید که اگر ما امکانات حداقلی برای آنان فراهم نماییم قطعاَ از مهاجرت به حاشیه شهرها و زندگی در شرایط غیر استاندارد ترجیح خواهند داد .

وی بیان کرد: باید دانست که روستاییان ما در مباحث مربوط به سرمایه اجماعی قوی تر هستند و عقبه قابل قبولی دارند و ما کمک می کنیم با برنامه ریزی های لازم ضمن احیای این سرمایه ها در روستا، آن را حفظ کنیم.
وی ادامه داد: ما در بحث آمایش سرزمینی به این نکته رسیده ایم که باید برنامه های فرهنگی اجتماعی را از خود روستا شروع کرد تا از مهاجرت روستاییان به شهرها پیشگیری کنیم و ضمن ایجاد اشتغال و ارتقای شاخص های سرمایه های اجتماعی، احساس رضایتمندی را برای روستاییان از زندگی در روستا فراهم کرد.
رئیس اداره سرمایه اجتماعی و امور فرهنگی و سبک زندگی وزارت کشور، یکی از مولفه های رشد سرمایه اجتماعی را سبک زندگی اسلامی - ایرانی عنوان کرد و افزود: ما طبق منویات مقام معظم رهبری سعی کرده ایم با نماد سازی و الگو برداری از مظاهر اسلامی و ایرانی در روستا آنها را شناسایی و بازنمایی کنیم تا ضمن تقویت ارزش ها و هنجارها، جامعه را از گزند شبیخون فرهنگی دشمن حفظ کنیم.

وی در ادامه اشاره ای به اهم فعالیت های این اداره در روستاها داشت و گفت: در راستای ترویج ورزش همگانی و فرهنگ پهلوانی و از محل اعتبارات سازمان همیاری و دهیاری های کشور بنا شده است در مراکز هر یک از دهستان های کشور حداقل یک زورخانه احیا شود همچنین با رویکرد تقویت گردشگری روستایی و تنوع بخشی به آن همچنین ایجاد اشتغال از این رهگذر برای روستاییان مسیرهای کوهپیمایی، جنگل پیمایی و کویرپیمایی و مانند آن در محدوده های روستایی ساماندهی شود.

کوچکیان فرد، از آموزش روستاییان در خصوص حفظ منابع طبیعی خبرداد و گفت: یکی دیگری از فعالیت های ما در زمینه روستا شناسایی قطب های گردشگری روستایی است که ضمن ایجاد اشتغال برای روستاییان می تواند آنان را برای حفظ منابع درآمدی پایدار از این محل به حفظ محیط زیست روستا تشویق نماید .

وی در پایان گفت: پیگیری برای راه اندازی کتابخانه های سیار روستایی و بهره گیری از ظرفیت عظیم اردوهای جهادی به سمت روستاهای محروم تر از دیگر محورهای مهم خدمات رسانی این نهاد به روستاهاست.11 


 

نقل و استفاده از مطالب با ذکر منبع و رعایت قوانین مربوط به کپی‌رایت آزاد است

 مشتاق دریافت نظرات شما گرامیان : hkfard@gmail.com


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۲/۰۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی