ایران گفت

بررسی و کاوش در مسایل اجتماعی ، فرهنگی ، تاریخی و ... ایران و جهان

ایران گفت

بررسی و کاوش در مسایل اجتماعی ، فرهنگی ، تاریخی و ... ایران و جهان

قسمت پنجم کتاب:

راهبر شورای اسلامی روستایی

                                                                      (تاریخچه، مبانی، ساختار، وظایف و تشکیلات)

 

 

 

فصل سوم : سمت و مسئولیت هر یک از اعضا در ساختار شورای اسلامی  روستا

ساختار [1] شوراها عبارت از شیوه و روشی است که به وسیله آن فعالیت های سازمانی، تقسیم کار درونی، ارتباط شورای روستایی با سایر شوراها در شبکه عمودی و افقی نظام شورایی و نحوه همکاری با دستگاه های دولتی و مردم سازماندهی و هماهنگ می شود. همچنین طی آن جایگاه هر عضو در شورا و و ظایف هر یک از اعضا در آن، هنگام احراز سمت های داخلی تعیین می شود که در درون واحد سازمانی به نام شورای اسلامی روستا و به طور گروهی فعالیت می کنند و نیز مبحث ساختار به گروه بندی یا تقسیم بندی واحدهایی که در کل سازمان وجود دارد که اینجا عبارت از جناح بندی و نیز تقسیم کار داخلی شورا است، پرداخته می شود .[2]

سمت اعضا در شورا تابعی از مفهوم ابعاد و اندازه سازمانی شورای اسلامی روستا است ، زیرا به استناد ماده 4 قانون شوراها تعداد اعضای شورای اسلامی روستاهای تا 1500 نفر جمعیت 3 نفر و در روستاهای بیش از 1500 نفر جمعیت 5 نفر خواهد بود . ملاک تشخیص جمعیت روستا آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن با اعلام رسمی از سوی مرکز آمار ایران خواهد بود .  [3]

سمت اعضا در شورای روستا، برای شوراهای دارای 5 عضو، عبارت از رئیس، نایب رییس و حداقل یک منش و در شوراهای دارای سه عضو رییس، نایب رییس و منشی می باشد .  [4]دوره فعالیت اعضا در شورا چهار سال و مدت تصدی پست های داخلی مزبور دو سال و نحوه اشغال آن از طریق داوطلبی عضو برای آن سمت و انتحاب وی از سوی اعضای حاضر شورا در جلسات رسمی خواهد بود. [5] همچنین عضویت در شورا افتخاری است و شغل محسوب نمی شود. و هر فرد صرفاَ می‌تواند عضو شورای یک روستا یا یک شهر باشد.[6]


عضو اصلی، عضو علی البدل

هریک از شوراهای اسلامی روستایی با 5 عضو، دارای سه عضو علی البدل می باشند و  شوراهای اسلامی روستایی با 3 عضو، دارای 2 عضو علی البدل خواهند بود که به ترتیب آرای اخذ شده اعضای علی البدل جایگزین عضو خارج شده از شورا می شوند .[7] که  در صورت استعفا ، فوت یا سلب عضویت هریک از اعضای اصلی شورا ، به ترتیب آرای اعضای علی البدل ، جایگزین عضو خارج شده از شورا خواهند شد . [8]

به این ترتیب باید توجه داشت که عضو علی البدل درواقع تا زمانی که برای جایگزینی عضو خارج شده از شورا طی تشریفات قانونی از سوی بخشدار جهت شرکت در جلسات شورا دعوت نشود، عضو شورا محسوب نخواهد شد. علت تعیین عضو علی البدل برای شورا از سوی قانونگذار یکی کاستن از هزینه های بالای برگزاری انتخابات و نیز محدودیت برگزاری آن به میان دوره که دوسال پس از شروع به کار شورا می باشد لذا برای پیشگیری از معطل ماندن امورات مردم محل و شورای اسلامی روستا تعیین عضو علی البدل و یا ذخیره برای شوراها پیش بین شده است که در صورت عدم خروج اعضای اصلی طی دوره فعالیت شورا از آن، هیچگاه امکان ورود علی البدل به شورا فراهم نخواهد شد .

 

حیات سالم شورا در گرو تعامل منطقی اعضا با یکدیگر

حیات سالم شورای روستا در گرو تعامل منطقی اعضای آن با یکدیگر بدور از احساس برتر بینی در پست های داخلی شورا و آمادگی برای همکاری با یکدیگر است. شورا محلی برای کار جمعی و تیمی می باشد و  ادامه موفقیت آن در تعامل، همکاری و حمایت اعضای از یکدیگر و نحوه فعالیت آنان بستگی دارد. از آنجا که شورا محل تجمیع آرای متفاوت و گوناگون پیرامون امری واحد در حوزه های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی از طریق همکاری مردم با اقتضای محلی است، افرادی که برای فعالیت در این ارکان تصمیم گیری داوطلب و  انتخاب می شوند باید از سعه صدر و قدرت تحمل بالا یرای پذیرش نظرات مختلف برخوردار باشند.کسانی که از قواعد کار جمعی اطلاعی ندارند با ایجاد خلل در عملکرد شورا به مردم و پیشبرد توسعه همجانبه محلی صدمه وارد می سازند. از این جهت شورا باید در قالب یک تیم کاری با آگاهی و نظارت کامل بر برنامه های حوزه فعالیت خود و همکاری با مسوولان اجرایی دستگاه های دولتی، نهادهای عمومی غیر دولتی، سازمان های مردم نهاد، خیرین و مردم علاقه مند به همکاری در جهت بهبود امور مختلف با برنامه ریزی بر اساس نیاز مردم و برای آنان کار نمایند.

 

توزیع و توازن  قدرت شورا میان اعضای آن

توزیع و پراکنش کامل قدرت در میان کلیه اعضای شورا و تلاش برای مشارکت و ورود موثر آنان در تصمیم گیری به شکل ساختارمند به لحاظ مقوله و جایگاه سازمانی از ویژگی های قانون شوراها برای نخبه پروری محلی و تقویت این ایده که نیروهایی درون جامعه عهده دار ایجاد تغییر و توسعه در روستا شوند و بسط رویکرد نوسازی و برنامه های توسعه درون زا و از پایین به بالا از مختصات قانون شوراها می باشد.

به این ترتیب قدرت در شورا عبارت است از توانایی بالقوه برای انجام وظایف محول و دستیابی به اهداف سازمانی شورا است، این قدرت منبعث از قانون می باشد و به شیوه ای متوازن در میان تمامی اعضای شورا توزیع شده است و هر یک از اعضای شورا دارای یک حق رأی، مساوی با دیگر اعضا می باشند. [9]

لذا از منظر عضویت در شورا، دارنده هر یک از سمت های داخلی با سایر اعضا از نظر مسئولیت تفاوتی ندارد. اما برای اعمال هرچه بهتر قدرت شورا، قانونگذار وظایفی را به طور ویژه برعهده هریک از اعضا در مناصب داخلی شورا  قرار داده است که علت آن اعمال قدرت قانونی برای انجام هرچه بهتر وظایف اعضا در درون ساختار و تشکیلات شورا می باشد.که طی آن هر یک از اعضا با توجه به سمت هایی که از طریق انتخابات داخلی و تعیین به توسط خود اعضا آن سمت را احراز می نمایند، عهده دار این وظایف خواهند بود که در ادامه فهرستی وار به وظایف هریک از این سمت ها در شورا اشاره می شود.

 

وظایف و مسئولیت های رییس شورا

به منظور انجام هر چه مطلوب تر امور شورا، اعضای شورا  نسبت به انتخاب یک نفر از بین خود به عنوان رییس شورا اقدام می نمایند. این انتخاب بهتر است مبتنی بر شاخص هایی که برای کار در شورا و اشغال این سمت مفید است صورت گیرد، همچون مهارت بالاتر تجربی یا دانش فردی و تحصیلات بیشتر نسبت به سایر اعضا و یا ویژگی های شخصی فرد برای پیشبرد اهداف شورا. زیرا مهم ترین وظایف شورا که انجام درست آن موجب موفقیت شورا خواهد شد برعهده رییس شورا می باشد و به لحاظ کلی این وظایف را در دسته بندی های زیر می توان عنوان نمود. [10]

 

مسئولیت امور اداری شورا

 بر رییس شورا فرض است قبل از هر اقدامی با مطالعه ، شناخت کافی از قوانین و مقررات مربوط به شیوه کار و حدود و وظایف داخلی شورا پیدا نماید و آنگاه در هر زمینه فعالیت شورا ورود یابد. به ویژه در امور اداری که پاسخگوی هرگونه اقدام بعدی خواهد بود .

وظیفه رییس شورا در خصوص امور اداری عبارتست از تقسیم کار میان اعضا برای پیگیری مصوبات شورا، درخواست گزارش کار از اعضا، نگهداری از مهر شورا و همکاری برای حسن انجام امور شورا  از طریق نایب رییس و منشی یا منشیان شورا.

 

مسئولیت تنظیم امور مالی و بودجه شورا

انجام امور مالی شورا در حیطه وظایف منشی یا منشیان شورا قرار دارد که با تأیید و نظر رییس شورا فعالیت می نمایند. همچنین تنظیم پیشنهادات مربوط به بودجه شورا از وظایف رییس شورا می باشد که با همکاری منشی یا منشیان نسبت به تنظیم بودجه پیشنهادی، تهیه متن اصلاحیه بودجه یا متمم آن اقدام خواهد نمود که پس از تنظیم هر یک از این موارد می بایست از طریق رییس شورا برای بررسی و تصویب نهایی به شورا تقدیم شود.

 

پیگیری امور مربوط به جلسات شورا

وظایف رییس شورا در خصوص جلسات شورا عبارتست از تعیین زمان تشکیل جلسات شورا و اداره جلسات عادی، فوق العاده و عند اللزوم اضطراری شورا و در صورت نیاز دعوت از اعضا جهت شرکت در هر یک از جلسات شورا و نیز دعوت از مسئولین اجرایی یا دهیار برای حضور در جلسات شورا برای اطلاع از موضوع یا موضوعات دستور کار شورا و یا ارایه نظر پیرامون موضوعات مورد بحث از سوی آنان به درخواست شورا .

 

مکاتبات شورا

کلیه نامه ها و مکاتباتی که از سوی شورای روستا برای سازمان های دولتی، مؤسسات عمومی و یا خصوصی در حیطه وظایف  و اختیارات شورا ارسال می شود، اعم از نامه هایی که مشتمل بر ارایه تقاضایی از سوی شورا به آن اداره یا سازمان می باشد، یا گزارش هایی که در چارچوب مقررات تهیه و تقدیم می شود و یا مصوبات شورا که می بایست پس از تصویب برای اطلاع و ارایه نظر مسئولین اجرایی ذی ربط ارسال شود، همچنین اسناد مربوط به شورا همچون اسناد مالی، باید به امضای رییس شورا برسد و سپس از سوی وی ممهور به مهر شورا شود. [11]

 

ایجاد هماهنگی با شورای اسلامی بخش

شورای اسلامی روستا، موظف است تا فعالیت های خود را برطبق نظر و تأیید شورای اسلامی بخش مربوط انجام دهد. از این رو باید یک نسخه از کلیه مصوبات خود و نیز صورت های مالی شورا، اعم از فعالیت های انجام گرفته در سال قبل و فعالیت های مصوب خود برای انجام در سال آتی را به شورای اسلامی بخش ارسال و نظر آن شورا را اخذ نمایند و نیز از اموری که شورای اسلامی بخش برای انجام از سوی شورای روستا در چارچوب مقررات معین می نماید شورای روستا موظف به فعالیت میباشد. مانند همکاری در جمع آوری عوارض از میان مؤدیان که در خصوص این مسایل ایجاد هماهنگی و ارتباط با شورای اسلامی بخش از وظایف رییس شورا خواهد بود .

 

تنظیم ارتباط با دستگاه های اجرایی و دولتی

هماهنگی و ارتباط با دستگاه های اجرایی در ارتباط با حوزه انتخابیه شورا به ویژه بخشدار، فرماندار و سایر سازمان ها و اداراتی که در امور روستا فعالیت دارند و یا واحدهایی از آن در سطح روستا کار می کنند، تنظیم ارتباط با این واحد از دستگاه های اجرایی و دولتی از وظایف رییس شورا می باشد .

 

تنظیم ارتباط شورا با دهیار و نهاد دهیاری

بیشترین ارتباط شوراهای اسلامی روستایی از میان مسئولان دستگاه های اجرایی با نهاد دهیاری و شخص دهیار می باشد. ارتباط شورا با دهیار و دهیاری از طریق شورا تنظیم می گردد . این ارتباط در قالب ابلاغ مصوبات شورا به دهیار و پیگیری اجرایی آن، پیگیری امور مربوط به دهیاری، درخواست گزارش کتبی عملکرد ماهانه دهیار و در صورت لزوم ابلاغ اعترلض از عملکرد دهیار یا دهیاری که از سوی اعضای شورا تشخیص داده می شود به دهیار، خواهد بود.

 

تنظیم ارتباط شورا با مردم

بخش قابل توجهی از وظایف شورای اسلامی روستا مربوط به جلب مشارکت مردم و سازمان های مردم نهاد حاضر در روستا به برنامه های مربوط به توسعه کشور می باشد از همین رو بخش هایی از وظایف داخلی شورا نیز مربوط به ایجاد ارتباط با مردم و مؤسسات مردمی است که تنظیم شیوه اجرای آن با مصوبه شورا و سایر موارد که شورا درباره آن مصوبه ای ندارد از طریق رییس شورا تنظیم و تمشیت می شود.

 

سخنگوی شورا

شورای اسلامی روستا به لحاظ ساختار داخلی سمتی به عنوان سخنگو ندارد. اما رییس شورا مرجع صلاحیت دار برای اعلام مواضع و بیان اطلاعات رسمی شورا می باشد. مگر اینکه شورا از طریق وضع مصوبه رسمی که مراحل قانونی خود را طی نموده است و مورد اعتراض مسئولین ذی ربط قرار نگرفته وظایفی از این قبیل را به عضو دیگری محول ساخته باشد.

 

مسئولیت ها و وظایف نایب رییس شورا

درصورت عدم حضور رییس شورا ، مسئولیت تشکیل و اداره جلسات شورا و سایر وظایف قانونی وی که ناشی از سمت او در شورا می باشد به عهده نایب رییس شورا خواهد بود. [12]

همچنین در مواقع غیبت منشی در شوراهای دارای 3 عضو یا منشیان در شوراهای با 5 نفر عضو ، وظایف منشی و یا منشیان غایب در جلسه شورا از سوی نایب رییس شورا انجام خواهد شد.  [13]

 

وظایف و مسئولیت های منشی یا منشیان شورا

در شوراهای دارای 3 نفر عضو، منشی شورا عهده دار وظایفی می باشد که این وظایف در شوراهای دارای 5 نفر عضو، در صورتی که بیش از یک منشی برای شورا تعیین شود برعهده منشیان خواهد بود. تقسیم کار میان منشیان شورا از وظایف رییس شورا خواهد بود که پس از ابلاغ آن وظابف و تقسیم کار به آنان، هر یک موظف به فعالیت در آن چارچوب خواهند بود . [14]

بخشی از این وظایف در موارد و موضوعاتی است که در ذیل آمده است :

 

امور دبیر خانه ای

مسئولیت امور دبیرخانه ای برابر مفاد مصرح در قوانین و مقررات موضوعه شوراها همچون امضاء و مهر نامه ها به عهده رییس شورا می باشد که با همکاری و نظارت منشی و یا منشیان شورا پی گیری و توسط آنان انجام می شود .

امور دبیرخانه ای عبارتست از کلیه عملیات مربوط به دریافت ، ثبت ، توزیع و نگهداری نامه هایی که به شورای اسلامی روستا وارد می شود و یا از شورا به عنوان هریک از سازمان ها و یا اداره ها ارسال می شود .

به این منظور شورای اسلامی روستا می بایست دفتری بر طبق الگوهای ارایه شده از سوی وزارت کشور یرای ثبت نامه ها ، اعم از وارده و صادره که در اصطلاح اداری به آن "دفتر اندیکاتور" گفته می شود، تهیه و در اختیار منشی یا منشیان شورا به این منظور قرار دهد. [15]

همچنین نگهداری نامه های اداری و سایر اسناد و مدارک شورا از وظایف منشی و یا منشیان می باشد . نامه ها و اسناد اداری شورا در بایگانی باید ابتدا دسته بندی و برای هر یک پرونده های مجزایی در قالب موضوعات مختلف تهیه و سپس در محل بایگانی نگهداری شود. [16]

محل نگهداری پرونده های شورا در بایگانی علاوه بر امنیت کافی باید یه گونه ای باشد که از رطوبت ، حرارت و نور زیاد که به آنها آسیب میرساند محفوظ باشد و حد المقدور از وسایل اطفای حریق ، همچون سطل شن و مانند آن برخوردار باشد .

درنتیجه وظایف منشی یا منشیان شورا در خصوص امور اداری در چارچوب امور دبیرخانه ای و راجع به امور مربوط به تهیه و تدوین صورتجلسات، تهیه متن نامه ها، ثبت و شماره گذاری آنها، تهیه گزارش از عملکرد شورا ، حفظ و نگهداری دفاتر و صورتجلسات در محل شورا و مانند آن خواهد بود .

لازم به ذکر است آئین‌نامه سازمانی و ‌امور‌مالی دبیرخانه شورا و تعداد کارکنان آنو هزینه‌های مربوط به شورا توسط شورای عالی استانها تهیه و با تصویب هیأت وزیران اجرا می شود. [17]

 

امور خزانه داری شورا

این وظیفه شورا ، منشی یا منشیان را موظف می سازد تا نسبت به انجام امور خزانه داری از قبیل مسئولیت حسابداری، همکاری با رییس شورا در تنظیم بودجه پیشنهادی و تهیه متن اصلاحیه بودجه یا متمم آن، تنظیم صورت های مالی شورا، ثبت و ضبط صورت کلیه اموال و دارایی های شورا و حسابرسی اولیه از فعالیت های مالی شورا و نیز دهیاری از قبیل درآمدها، هزینه ها و موجودی در پایان هر سال مالی برطبق فرم ها و جداولی که وزارت کشور از طریق بخشداری در اختیار شورا قرار می دهد، اقدام لازم را معمول دارند. [18]

البته باید توجه داشت، بحث های مالی از مباحث مالی دهیاری بطور کامل از امور مالی شورا مجزا می باشد و این موارد مربوط به امور مالی شورا و یا وظایف شورا منبعث از قانون می باشد. به هر حال امور مالی شورا با مسئولیت مشترک رییس شورا و منشی و یا منشیان به عنوان خزانه دار شورا که وظیفه حسابداری شورا هم برعهده آنان است، تحقق می یابد که باید با همکاری یکدیگر در تنظیم بودجه شورا و اصلاح آن اقدام نمایند.

تنظیم صورت های مالی شورا و بررسی صورت حساب سالانه درآمد و هزینه های دهیاری و نیز تهیه بودجه سالانه شورا و بررسی اولیه بودجه پیشنهادی دهیاری و ارایه گزارش هرکرام از موارد به رییس شورا برای طرح در شورا جهت تصویب نیز از جمله مواردی است که منشی یا منشیان در آن مسئولیت خواهند داشت.

همچنین در زمینه امور خزانه داری، منشی یا منشیان شورا می باید نسبت به تنظیم صورت مجلس تحویل اموال و دارایی های شورا [19] در پایان هر دوره برای انتقال اموال و دارایی های شورا براساس آن به اعضای جدید شورا اقدام لازم را به عمل آورند.

 

امور مالی شورا

با توجه به تشکیل دهیاری ها تمامی اقدامات مالی در زمینه  عمرانی و رفاهی روستا که شورا در آن نقشی دارد از سوی آن نهاد و پس از تصویب شورا و طی مراحل قانونی انجام می پذیرد و در نتیجه کلیه عملیات مالی مربوط به تجزیه وتحلیل، ثبت، طبقه بندی، تلخیص، گزارش دهی و تفسیر فعالیتهای مالی اختصاصی  شورا محدود به امور داخلی آن خواهد شد که بارعایت قوانین و مقررات و موازین مربوط در سرفصل هایی از جمله موارد زیر انجام خواهد شد.

 

تهیه و تکمیل بودجه سالانه شورا

تنظیم بودجه شورا و تعیین سرفصل هزینه کرد آن می بایست سالانه و در هنگام تهیه و تصویب بودجه دهیاری مربوط بر طبق بخشنامه بودجه سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور  تهیه و در آن پیش بینی و پس از تصویب در شورا و تأیید شورای بخش [20] در مقابل سرفصل های ذکر شده در بودجه سالانه نسبت به برداشت و هزینه کرد اقدام نماید. [21]

 

حقوق و مزایای عضویت در شورا

عضویت و کار در شورا به طور کلی داوطلبانه و بدون حقوق و مزایا و ایجاد سابقه مفید جهت بیمه و بازنشستگی می باشد با این وجود برای جبران زحمات اعضا در انجام وظایف شورایی پیش بینی پرداخت حق جلسه و حق حضور شده است بدین ترتیب که سقف و حداکثر ساعات جلسات رسمی شورا که حق حضور به آنها تعلق‌می‌گیرد برای شورای اسلامی روستا وعشایر 20 ساعت می باشد.[22]

همچنین اعضای شورا در مقابل سفر کاری و مأموریت اداری که انجام می دهند، می توانند حق مأموریت دریافت نمایند. میزان این حق مأموریت برای هر روز معادل 2 ساعت حق الجلسه و حداکثر 8 ساعت در ماه می تواند باشد. [23]

 

مأموریت به خدمت اداری و تعیین محل خدمت اعضا در شورا

آن دسته از اعضای شورا که در زمره کارکنان مؤسسه ها، شرکت ها و ادارت دستگاه های دولتی و یا نهاد های عمومی غیر دولتی می باشند. در صورت نیاز شورا و تصویب در جلسه شورا و ارسال درخواست کتبی شورا به اداره ذی ربط و اخذ موافقت آن اداره با مأموریت وی، می توانند از خدمات اینگونه اعضا به صورت نیمه وقت و یا تمام وقت به شورا به صورت مأمور به خدمت استفاده نماید. اوقات خدمت این دسته از افراد در شورا طی این ایام جزء سنوات خدمتی آنان محسوب خواهد شد. مشروط بر آنکه حقوق و مزایای شان برابر آخرین حکم استخدامی یا آنچه که شورا در بودجه مصوب خود مقرر می دارد از محل بودجه شورا قابل پرداخت باشد . [24]

همچنین درصورتی که به کار سایر اعضای غیر شاغل در مؤسسه ها و دستگاه های دولتی و یا مؤسسات عمومی غیر دولتی از سوی شورا نیاز مبرم باشد به استناد بند 9 دستورالعمل شماره 68279 ت 521958 مورخ 7/12/1378 هیأت وزیران، با مصوبه شورا امکان انعقاد قرارداد با وی برای خدمت تمام وقت تا سقف 176 ساعت در ماه و پرداخت حق الزحمه ایشان از محل بودجه شورا وجود دارد، منوط بر آنکه شورا از اعتبار لازم برای این امر برخوردار باشد. [25]

نقل و استفاده از مطالب با ذکر منبع و رعایت قوانین مربوط به کپی‌رایت آزاد است

مشتاق دریافت نظرات شما گرامیان :

 rahbareshoraha@gmail.com

 

[1]  . Structure

[2]  . ساختار به‌صورت کلی به الگو یا آرایش یا سازماندهی اجزای مرتبط با یکدیگر در یک سیستم گفته می‌شود که بر اثر مشاهده در یک شیء مادی قابل تشخیص و کشف است. اجزای ساختار می‌توانند دارای ارتباطی طولی یا سلسله مراتبطی داشته باشد مثل ارتیاط شورای روستا با شوراهای رده های بالاتر و یا ارتباط عرضی و موازی باشند مانند ارتباطی که شورای روستایی با سایر شوراهای روستایی و شهری می تواند داشته باشد  همچنین یک ساختار مانند شورای روستایی، می تواند دارای روابطی پیچیده‌تر نیز باشد مانند آنچه در ارتباط شورا با مردم حوزه انتخابیه و دستگاه های اجرایی و نهادهای عمومی غیر دولتی زخ می دهد. البته باید توجه داشت واژه ساختار بین بخشی بوده و از اصطلاح ساختار در علوم گوناگون مانند شیمی، ساختمان، زیست‌شناسی، موسیقی، علوم اجتماعی، اطلاعات رایانه‌ای استفاده می‌شود و بسته به موضوع، مفاهیم متفاوتی ارائه می‌دهد.

[3]  . قانون تشکیلات مصوب 1375: ماده 4 - تعداد اعضاء شورای اسلامی روستاهای تا 1500 نفر جمعیت سه نفر و روستاهای بیش از 1500 نفر جمعیت و بخش پنج نفر خواهد بود.

[4]  . آیین‌نامه‌ داخلی‌ شورای‌ روستا :  ماده‌ 4ـ اعضای شورا در اولین جلسه خود از بین اعضای شورا، هیأت رئیسه شورا شامل رئیس‌، نائب‌رئیس و حداقل یک منشی را برای مدت دو سال و نماینده شورا برای شرکت در انتخابات شورای اسلامیبخش را انتخاب می نمایند.

[5]  . آیین نامه اجرایی شورای روستا : ماده 3- سمت اعضا در شوراهای با پنج عضو عبارت از رییس نایب رییس و حداقل یک منشی و در شوراهای دارای سه عضو رییس، نایب رییس و‌منشی می‌باشد ، که برای مدت دو سال از سوی اعضای شورا انتخاب می‌شوند .

[6]  . قانون تشکیلات مصوب 1375: ماده 15- عضویت در کلیه شوراهای موضوع این قانون افتخاری است و ‌شغل محسوب نمی‌شود.
‌تبصره 1 - هر فرد می‌تواند فقط عضو شورای یک روستا یا یک شهر باشد.

[7]  . آیین نامه اجرایی شورای روستا : ماده 5 - در صورتی که هر یک از اعضا بنا به دلایلی از عضویت شورا خارج شود . شورا موظف است در اولین جلسه پس از قطعیت یافتن خروج آن‌عضو ، مراتب را کتبا" به بخشداری محل گزارش دهد تا بخشداری از اعضای علی البدل با احتساب آرای آنان دعوت به شرکت در جلسات و طی‌مراحل مورد نیاز مانند صدور کارت شناسایی و اطلاع از سمت عضو جدید در شورا را بنماید .
‌تبصره - در صورتی که عضو خارج شده از شورا رییس یا نایب رییس باشد شورا باید جلسه‌ای با هماهنگی بخشدار و حضور نماینده وی رییس یا نایب‌رییس را برای مدت باقیمانده هیأت رییسه انتخاب نماید.

[8]  . آیین نامه اجرایی شورای روستا : ‌ماده 34 - هر گاه شورا در اثر فوت، استعفا و یا سلب عضویت اعضای اصلی و علی البدل حد نصاب لازم، مندرج در ماده (13) این آیین نامه را برای‌تشکیل جلسات از دست دهد طبق ماده (31) قانون شوراهای اسلامی کشور عمل می‌شود.

[9]  . آیین نامه اجرایی شورای روستا : ماده 10 - رییس شورا مانند سایر اعضا دارای یک حق رای می‌باشد .... .

[10]  . آیین نامه اجرایی شورای روستا :   ‌ماده 10- رییس شورا مانند سایر اعضا دارای یک حق رای می‌باشد و وظایف او عبارت است از مسئولیت امور اداری و مالی شورا تنظیم بودجه شورا،‌تعیین زمان و اداره جلسات عادی فوق العاده شورا و در صورت لزوم دعوت از اعضا جهت شرکت در جلسات تقسیم کار بین اعضا برای پیگیری‌مصوبات دفاع از حقوق و منافع شورا در مقابل غیر و اقامه دعوی در خواست گزارش کار از اعضا امضا و مهر کردن کلیه اسناد و مکاتبات شورا ایجاد‌هماهنگی و ارتباط با شورای اسلامی بخش، دهداری و سایر دستگاههای اجرایی، پیگیری امور مربوط به دهیاری و در خواست گزارش کتبی عملکرد ‌ماهانه از دهیار

[11]  . آیین نامه اجرایی شورای روستا : ماده 22 - تمامی مکاتبات شورا باید ممهور به مهر شورا و امضای رییس و در صورت غیبت او نایب رییس شورا باشد.

[12]  . آیین نامه اجرایی شورای روستا : تبصره ‌ذیل ماده 10 - در صورت عدم حضور رییس شورا مسئولیت اداره جلسات شورا و سایر وظایف به عهده نایب رییس آن می‌باشد.

[13]  . آیین نامه اجرایی شورای روستا ::  تبصره ‌ذیل ماده 11 - در صورت غیبت منشی یا منشیان شورا، وظایف آنان از سوی نایب رییس شوراانجام می‌شود.

[14]  . آیین نامه اجرایی شورای روستا : ‌ماده 11 - وظایف منشی یا منشیان شورا عبارت از تهیه و تدوین صورت جلسات، تهیه متن نامه‌ها، ثبت و شماره گذاری آنها، تهیه گزارش از عملکرد‌شورا، حفظ و نگهداری دفاتر و صورت جلسات در محل شورا، انجام امور خزانه داری شورا از قبیل مسئولیت حسابداری، همکاری با رییس شورا در‌تنظیم بودجه و اصلاح یا متمم آن، تنظیم صورتهای مالی شورا، ثبت و ضبط صورت کلیه اموال و داراییهای شورا و حسابرسی اولیه از فعالیتهای مالی‌شورا و دهیار از قبیل در آمدها، هزینه‌ها و موجودی در پایان هر سال مالی طبق فرمهای دریافتی می‌باشد.

[15]  . آیین نامه اجرایی شورای روستا : ‌ماده 24 - شورا باید دارای دفاتر مجزایی جهت ثبت صورت جلسات، حضور و غیاب اعضا در جلسات و نامه‌های دریافتی و ارسالی طبق دستور‌العمل های مربوط باشد.

[16]  . آیین نامه اجرایی شورای روستا : ماده‌ 11- محل تشکیل جلسات شورا، همچنین مکان نگهداری دفاتر ، اسناد و مدارک شورا باید درمکان مشخص و مناسب و با هماهنگی دهیاری تعیین شود.

[17]  . قانون تشکیلات مصوب 1375: ماده 88 - وظایف و اختیارات شورای عالی استانها: بند 9 - آئین‌نامه سازمانی، ‌تشکیلاتی و ‌تعداد و نحوه تشکیل جلسات شوراها و ‌امور‌مالی دبیرخانه کلیه شوراها و تعداد کارکنان آنها و هزینه‌های مربوط و هرگونه پرداختی به اعضاء شوراها توسط شورای عالی استانها تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد. به‌کارگیری کارکنان و هرگونه پرداختی خارج از این آئین‌نامه ممنوع می‌باشد.

[18]  . آیین نامه اجرایی شورای روستا :  ‌ماده 11 - وظایف منشی یا منشیان شورا عبارت از تهیه و تدوین صورت جلسات، تهیه متن نامه‌ها، ثبت و شماره گذاری آنها، تهیه گزارش از عملکرد‌شورا، حفظ و نگهداری دفاتر و صورت جلسات در محل شورا، انجام امور خزانه داری شورا از قبیل مسئولیت حسابداری، همکاری با رییس شورا در‌تنظیم بودجه و اصلاح یا متمم آن، تنظیم صورتهای مالی شورا، ثبت و ضبط صورت کلیه اموال و داراییهای شورا و حسابرسی اولیه از فعالیتهای مالی‌شورا و دهیار از قبیل در آمدها، هزینه‌ها و موجودی در پایان هر سال مالی طبق فرمهای دریافتی می‌باشد.

[19]  . آیین نامه اجرایی شورای روستا : ‌ماده 43 - تمامی اموال دهیاری اعم از منقول و غیر منقول به ترتیب تحویل اعضای شورا و دهیار می‌باشد و اعضای شورا و دهیار در مقابل حفظ و ‌نگهداری آن مسئول می‌باشند.

[20]  . آیین نامه اجرایی شورای روستا : ماده 45 - مخارج اداری شورا از قبیل تهیه اثاثه و وسایل اداری، دفاتر و حق الزحمه شرکت اعضا در جلسات از محل بودجه ماده (37) این آیین نامه‌تأمین می‌شود.

‌ماده 37 - تمامی در آمدها اعم از کمکهای بلاعوض مردم عوارض دریافتی از اهالی، در صورت تخصیص کمکهای دولت برای اجرای برنامه‌های‌عمرانی و سایر ردیفهای دریافتی باید بر طبق برنامه هایی که قبلاً به صورت بودجه سالانه و در قالب طرحهای عمرانی و یا مصارف جاری به تصویب‌شورا و تایید شورای اسلامی بخش رسیده است و با رعایت قوانین و مقررات مربوطه به مصرف عمران و آبادانی روستا برسد.

[21]  . دستورالعمل تهیه و تنظیم بودجه دهیاری ها: فصل دوم 5-3- تأمین اعتبار بودجه شورای اسلامی روستا از محل اعتبارات دهیاری در قالب بخشنامه بودجه که توسط وزارت کشور (سازمان شهرداری های کشور) همه ساله اعلام می شود مجاز خواهد بود. مجموعه قوانین و مقررات دهیاریها. گردآوری و تدوین معاونت امور دهیاریها- دفتر طرح و برنامه، سازمان شهرداریهای کشور، 1383 ص 211

[22]  . آیین نامه نحوه پرداخت حق جلسه و مزایا به اعضای شوراهای اسلامی: ماده 5 ـ حداکثر ساعات جلسات رسمی شورا موضوع ماده (3) این آیین‌نامه که حق حضور به آنها تعلق‌می‌گیرد، در هر ماه به شرح زیر است‌:
1- شورای اسلامی روستا (عشایر): 20 ساعت
2- شورای اسلامی بخش‌: 12 ساعت

[23]  . اصلاحیه ماده (۷) آیین‌نامه نحوه پرداخت حق جلسه و مزایا به اعضای شوراهای اسلامی مورخ 17/08/1399: ماده ۷- هزینه سفر کاری روزانه در داخل کشور به اعضایی که به منظور انجام وظایف مربوط به شورا در خارج از حوزه انتخابیه خود اعزام می شوند توسط شورای ذی‌ربط به شرح زیر قابل پرداخت می باشد:

۱- اعضای شوراهای اسلامی شهرهای بیش از یک میلیون نفر جمعیت و اعضای شوراهای اسلامی شهرستان‌ها، استانها و شورای عالی استانها به ازای هر روز معادل (۵/۱) ساعت (حداکثر ۸ ساعت در ماه) حق جلسه موضوع جدول ماده (۶) این آیین‌نامه.

۲- اعضای شوراهای اسلامی سایر شهرها و اعضای شوراهای بخش، عشایر و روستا به ازای هر روز معادل (۲) ساعت (حداکثر ۸ ساعت در ماه) حق جلسه موضوع جدول یادشده.

[24]  . بر اساس دستورالعمل شماره 68279ت521958 مورخ 07/12/1378 هیئت وزیران

[25]  . در خصوص مآموریت به خدمت اداری اعضا در شورا همچنین به فصل ششم ذیل عنوان موافقت با مأموریت خدمت اداری اعضای شورا و دهیار مراجعه شود

نقل و استفاده از مطالب با ذکر منبع و رعایت قوانین مربوط به کپی‌رایت آزاد است

مشتاق دریافت نظرات شما گرامیان :

 rahbareshoraha@gmail.com

 

 
 

نظرات  (۱)

سپاس از شما

پاسخ:
باسلام و ادب
از بذل توجه جنابعالی تشکر می شود

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی