ایران گفت

بررسی و کاوش در مسایل اجتماعی ، فرهنگی ، تاریخی و ... ایران و جهان

ایران گفت

بررسی و کاوش در مسایل اجتماعی ، فرهنگی ، تاریخی و ... ایران و جهان

۴ مطلب در خرداد ۱۳۹۸ ثبت شده است


                                                                                                                                                         حسین کوچکیان فرد

پیش‌درآمد

از مشخصه های جهان امروز تغییر هردم افزای فناوری و درپی آن امکان حضور هرچه بیشتر رسانه ها جمعی در زندگی فردی و اجتماعی افراد می باشد که آخرین شیوه آن استفاده از فضای مجازی در اشکال پیام رسان های فناورانه برای انتقال فعالیت ها و آرای اشخاص در حیطه های مختلف زندگی است ، اگرچه رسانه ها همچنان که از نام آن برمی آید ابزاری خنثی جهت ایجاد ارتباط بین اشخاص و گروه ها است با این وجود در صورتی که بدون برنامه ریزی و هدایت در زندگی اجتماعی مردم رشد نمایند امکان عملکرد مخرب برای حیات فردی و اجتماعی انان را دارد .

رشد و استفاده بدون برنامه از فضای مجازی در ابعاد فردی می تواند ایجاد مشکلات اخلاقی پیش بینی نشده در تربیت فرزندان و ایجاد فاصله در گفتمان نسلی را دامن بزند و در حوزه اجتماعی به نوعی احتمال ایجاد مشکلاتی از طریق سازماندهی گروه های بزهکار و یا خرابکار و پشتیبانی از آن ها را ایجاد نماید و در نتیجه در صورتی که متولیان یک جامعه از ابزارهای لازم جهت برنامه ریزی استفاده بهینه از فضای مجازی در جامعه خود همچون سرورهایپشتیبان پیام رسان های فضای مجازی بویژه برای تلفن همراه نداشته باشند ، احتمال آن می رود این امکانات که می بایست به افزایش رفاه و تعالی جامعه منجر شوند به ضد خود تبدیل گردند و به عنوان ابزاری در خدمت تهاجم فرهنگی و تغییر ناخواسته در سبک زندگی ، اخلاق و منش جامعه به ویژه نسل جوان عمل نماید . لذا برای ایجاد جامعه ای پویا و نسلی تربیت یافته علاوه بر سرمایه گذاری بر روی آموزش و پرورش و رسانه های جمعی باید به بسترهای جدید اثر گذار بر تربیت یعنی عرصه های فضای مجازی و پیام رسان های ایجاد شده در آن توجه و برای آن نیز برنامه ریزی لازم صورت گیرد .

تقویت سرمایه های اجتماعی لازمه برنامه ریزی برای فضای مجازی

باتوجه به پیشرفت های علم و تکنولوژی روش های سنتی مهار از بیرون برای ممانعت از ورود آسیب های اجتماعی به جامعه ، بویژه جوانان به قدر کافی تأثیر گذار نیست همچنین با صرف بستن راه های دستیابی به حیطه های جدید ارتباطی در فضای مجازی نمی توان از آثار سوء آن پیشگیری کرد ، زیرا لازمه موفقیت هر برنامه ای در این خصوص اعتماد به نتایج آن از طرف جامعه است تا در اثر اعتماد ، مشارکت آگاهانه و داوطلبانه افراد در برنامه های مربوط بدست آید و نیز مشارکت فرد بدون رضایتمندی از آثار و نتایج آن برنامه در زندگی فردی و اجتماعی وی حاصل نمی شود تا در نتیجه آن سه مفهوم اعتماد ، رضایت و مشارکت اجتماعی که از مؤلفه های اصلی سرمایه های اجتماعی می باشد در سطح خرد و کلان بدست آید .

در سطح خرد والدین اگر نتوانند اعتماد اعضای خانواده برای همراهی با برنامه های تربیتی را بدست آورند قطعا  مشارکت آنان در اجرای برنامه های مزبور حاصل نمی شود و عدم مشارکت در نتیجه عدم رضایت آنان از انجام برنامه ها را بدنبال دارد ، لذا همانگونه که والدین قبل از هر اقدامی جهت تربیت و پیشرفت اعضای خانواده باید اعتماد ، رضایت و مشارکت اعضای خانواده نسبت به برنامه ها مربوط به خانواده را بدست آورند در جامعه و سطح کلان نیز دولت ها باید نسبت به نهادینه کردن مؤلفه های اعتماد ، رضایت و مشارکت برای تمکین و اجرای برنامه های اجتماعی از جمله سیاست های اعمالی در زمینه فضای مجازی را جلب نمایند تا جامعه مورد دستبرد بیگانگان قرار نگیرد و در چنین بستری فعالیت پیام رسان های داخلی قرین موفقیت خواهد بود .

اطلاعات عام فضای مجازی ضامن پیشرفت و توسعه

وجود مراکز ذخیره اطلاعات در درون کشورهای پیشرفته و پردازش اطلاعات به طور غیر شخصی و عام امروزه یکی از اساسی ترین ابزارها برای برنامه ریزان توسعه در اینگونه جوامع است . برای مثال در بررسی صورت گرفته از سوی شبکه بهداشت یکی از این کشورها مشاهده شده است تا زمان اطلاع شبکه بهداشت از عمومی شدن یک بیماری و برنامه ریزی و اطلاع رسانی به مردم برای پیشگیری از آن بیماری ، حداقل نیاز به 15 روز زمان است تا در فرد علائم اولیه منجر به بیماری از حالت نهفته به آشکار تبدیل و در نتیجه مراجع به مراکز درمانی صورت گیرد تا شبکه بهداشت از وجود این بیماری مطلع و برای رفع آن اقدام نماید که در این موقع همه گیر شده و اپیدمی بیماری به مقدار زیادی صورت گرفته و لذا درمان هزینه هنگفتی را به شبکه بهداشت تحمیل و در اثر کاهش توان نیروی کار جامعه ، بخش قابل توجهی از ارزش افزوده نیروی کار کاسته می شود ، حال آنکه با استفاده از اطلاعات عام ، بی نام و غیر شخصی کاربران از طریق مراجعه به سایت ها برای اطلاع از بیماریی که علائم آن را در خود مشاهده کرده اند و پردازش اطلاعات دریافتی این مراجعات به سایت ها و مانند آن در صورت دسترسی به اینگونه اطلاعات در کمتر از یک هفته مسئولین بهداشتی آن جامعه می توانند با پیشگیری و درمان سریع تر از اشاعه حداکثری بیماری و صرف هزینه های هنگفت برای درمان آن پیشگیری آن جلوگیری نمایند . این مهم از طریق وجود سرورها در آن کشور  و اجازه استفاده قانونی از اطلاعات عام حاصل می شود درحالی که کشورهای فاقد ذخیره اطلاعات در داخل کشور علاوه بر عدم توان برنامه ریزی پیشگیرانه از آسیب پذیری جامعه در اثر پردازش اطلاعات خود به نفع بیگانگان برای تسخیر بازارهای داخلی نیز در رنج خواهند بود .

 نتیجه گیری

فضای مجازی و از جمله پیام رسان های فناورانه با قابلیت های بسیار ، امروزه از جایگاه ویژه ای در زندگی اجتماعی برخوردار شده اند که حذف آنها از زندگی افراد نه امکان پذیر و نه به مصلحت می باشد . با این وجود این ابزار توسعه دوسویه بوده و در صورت رشد بدون برنامه ریزی و هدایت شده امکان دارد به ضد خود تبدیل شود و موجب آسیب رساندن به حیات سالم جامعه شود با این وجود هر گونه برنامه ریزی در این زمینه باید با مشارکت داوطلبانه کاربران آن صورت گیرد و این امر محقق نمی شود مگر از طریق ایجاد اعتماد ، رضایت و مشارکت آنان در این برنامه ها که در یک کلام این موضوع به سرمایه اجتماعی تعبیر می شود  و برای تحقق آن از مهم ترین اقدامات وجود پیام رسان های ملی و داخلی است تا هم از درز اطلاعات و ضربه به بازار اقتصادی و نیز امنیت اجتماعی کشور پیشگیری شود و هم از اطلاعات عام و غیر شخصی جهت انجام برنامه های توسعه محور استفاده بعمل آید .17

نقل و استفاده از مطالب با ذکر منبع و رعایت قوانین مربوط به کپی‌رایت آزاد است

مشتاق دریافت نظرات شما گرامیان : hkfard@gmail.com

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ خرداد ۹۸ ، ۱۷:۳۲
حسین کوچکیان فرد

حسین کوچکیان فرد

رمضان ، ماهی است که در آن قرآن بر قلب نازنین نبی اکرم (ص) نازل شده است ، نزول قرآن طی این ماه در شب قدر برای نخستین بار به وقوع پیوست ، در نتیجه رابطه ویژه ای میان قرآن و ماه رمضان وجود دارد به گونه ای که از آن به عنوان ماه بهار قرآن یاد شده است ، قرآن نیز به لحاظ محتوای هدایتی آن برای بشر در احادیث معصومین (س) به بهار دل ها ملقب شده است از این رو همان گونه که در فصل بهار، عالم طبیعت و انسان، شادابی خاص و حیاتی دوباره پیدا می کند در رمضان نیز قرآن به شکوفایی می رسد و دوستداران قرآن در این ماه با خواندن و یادگیری و فهمیدن معارف آن، بیش از پیش به منظور از نزول  قرآن نزدیک می شوند و به دل هایشان حیات مجددی می بخشند.

رمضان ماه مبارک

رمضان نهمین ماه قمری سال است این ماه به عنوان بهترین ماه سال در اسلام شناخته می‌شود. از این ماه به عنوان ماه میهمانی خدا نیز نامبرده می‌گردد که طی آن یکی از بزرگترین مناسک اسلامی  که عبارت از روزه‌داری است ادا می شود .  قرآن، مستقیماً به کسانی که ایمان آورده‌اند دستور می دهد تا در این ماه روزه بگیرند ، یعنی در طی روز از طلوع فجر تا غروب آفتاب ، مسلمانان مکلف یعنی اشخاص در سن تکلیف از خوردن و آشامیدن خودداری نمایند . به علت برنامه هایی که برای این ماه قید شده است و عواید معنوی که برای انسان معتقد دارد از آن به عنوان  بهتر از هزار ماه در قرآن یاد شده و ثواب اعمال نیک در این ماه بیشتر از سایر ایام سال است و مسلملنان در مراسم دعا ، عبادت ، شب زنده داری و احیای  لیالی قدر به خودسازی می پردازند که از آن جمله بهره گیری از طولانی ترین دعای سال یعنی دعای جوشن کبیر که در آن دعا بیش از هزار اسم و صفت خداوند وجود دارد و از این دعا به عنوان یک منبع معرفتی در این زمینه یاد می شود ، خوانده می شود .

از دیگر مراسم خاص و تأکید شده برای این ماه  بیداری پاسی از شب  به ویژه در شب های  قدر، خواندن دعا و قرآن و میزبانی افطار از سایر روزه داران و صله ارحام است ، رمضان و تناول افطار و سحری آن آدابی را در میان ایرانیان در شیوه سفره اندازی ایجاد کرده است که از آن جمله است پختن غذاهای مخصوص همچون حلیم و آش و شیرینی های ویژه برای این ماه مانند زولبیا و بامیه و خرما که خود بخشی از آداب سفره رمضان را تشکیل می دهد .

اعمال ماه رمضان

روزه: بدیهی است فضائل و ثواب‌هایی که برای ماه مبارک رمضان و روزه‌داری ذکر شده، از آنِ کسانی است که حقیقت آن را درک کنند و به محتوای آن عمل و در گفتار و کردار به کار گیرند و به آن‌ها جامه عمل بپوشانند.

تلاوت قرآن: بخش اعظم برکات ماه رمضان در رابطه با قرآن است که از تشویق مسلمانان به نگاه بر آیات الهی و قرائت آن آغاز و تا درک معانی آن سفارش شده است تا فرد بتواند در این ماه  بذر دستورهای نورانی قرآن را در مزرعه دل‏ کاشته و طی سال رشد و نمو دهد و سرانجام میوه قرآن را در ایام حیات خود برای غذای روح حاصل نماید و قوّت قلبی را در پرتو برکات قرآنی این ماه بیمه نماییم . مسلم است چنین بهره‏ برداری جز از راه اُنس حقیقی با قرآن به دست نخواهد آمد.

شب قدر: در آموزه های دین اسلام شب قدر یا لیلة القدر به صورت احتمالی یکی از شب های ۱۹ یا ۲۱ یا ۲۳ و یا ۲۷ ماه رمضان است که در آن شب سه اتفاق و یک رویکرد بزرگ به وقوع می‌پیوندد که عبارتند از (1) نزول یک باره قرآن بر قلب نازنین پیامبر اکرم (ص) (2) تقدیرو تعیین زندگی یک ساله آینده انسان‌ها (3) ضربت خوردن پیشوا اول شیعیان حضرت علی بن ابی طالب(ع)  در روز ۱۹ و شهادت ایشان در روز ۲۱ ماه رمضان .

قرآن کریم

قرآن کتاب مقدس اسلام و سخنان خداست که به صورت وحی از سوی او توسط فرشته وحی بر پیامبر اسلام، محمد بن عبدالله(ص) نازل شده‌است. قرآن بزرگترین معجزهٔ پیامبر که الفاظ آن عیناً و دقیقاً از جانب خدا توسط روح‌الامین یا همان جبرئیل بر محمد(ص) نازل شده‌است و روشن‌ترین دلیل برنبوت اوست  قرآن اصلی‌ترین منبع وحی در اسلام به‌شمار می‌آید که به زبان عربی است و معمولاً به آن با عناوینی مانند «قرآن کریم» و «قرآن مجید» اشاره می‌کنند.

طی ماه رمضان ، قرآن یک بار به صورت کامل توسط فرشته وحی ، جبرئیل در شب قدر بر قلب پیغمبر(ص) نازل گشت و سپس بار دیگر به صورت تدریجی با توجه به وقایع و شرایط ، شأن نزول یافت و مجدد بر او نازل شد. از نظر تاریخی، قرآن در زمان عثمان، خلیفهٔ سوم، تحت نظارت جمعی از صحابه به رهبری زید بن ثابت به صورت یک کتاب جمع گردید و نسخه‌هایی از آن به مکه، دمشق ، کوفه و بصره ارسال شد. قرآن فعلی براساس قرائت کوفی حفص از عاصم کوفی در قرن دوم هجری تنظیم و در دوران اخیر چاپ شده‌است.

به گفته مفسران و قاطبه مسلمین معتقد ، قرآن به لحاظ محتوایی دارای رساترین بیان در زبان عربی است و از نظر موسیقی و وزن لفظی، در لغات و جملاتش نشانه‌های وحیانی ربانی مشهود است. قرآن بر تمام جنبه‌های زندگی معنوی و روزمره مسلمانان نفوذ کرده‌است. قرآن در چند آیه، خود را خاتم کتب آسمانی معرفی می نماید و نزول کتاب آسمانی را پس از خود رد می‌کند در نتیجه آنچه را که پس از قرآن به نام کتاب آسمانی خوانده شود کذب و ظلم خوانده‌است ، همچنین قرآن در آیاتی منکران وحیانی بودن خود را به مبارزه طلبیده‌است . این امر تا زمان حاضر جاریست و در هر زمانی مدعیان مرقومه هایی را عرضه داشته اند . اما آنچه منکران در مقابل قرآن بافته اند در اولین بررسی از سوی افراد اهل فن و انسان های پاک طینت عدم توانای هماوردی آنها با قرآن مشخص شده است  .

قرآن ابراز می دارد که کسی قادر نخواهد بود آن را تحریف نماید چنانکه در آیه 27 سوره کهف می‌گوید "واتْلُ ما أُوحِی إِلَیکَ مِنْ کِتابِ رَبِّکَ لا مُبَدِّلَ لِکَلِماتِهِ وَ لَنْ تَجِدَ مِنْ دُونِهِ مُلْتَحَداً" ، یعنی: و آنچه از کتاب خدا بر تو وحی شد (بر خلق) تلاوت کن، که کلمات او را هیچ کس تغییر نتواند داد، و هرگز جز درگاه او پناهی نخواهی یافت.

ساختار قرآن

قرآن از نظر شکلی  اجزای آن دارای تقسیم بندی هایی هست که بیشتر جهت سهولت در قرائت ، ارجاع و استناد به آیات صورت گرفته است که مشهورترین ساختار قراردادی با حفظ تناسب تقسیم کل قرآن به سی جزء مساوی از نظر حجم می‌باشد همچنین ساختار اصلی آن  شامل۱۱۴  سوره و به صورت خردتر در مجموع ۶۲۳۶ آیه  می‌باشد که بنابر اعتقاد مسلمین تقسیم بندی سوره ها و آیات در آن به توسط خود پیامبر صورت گرفته است .

بسته به روش شمارش و تعریف واژه و نیز نحوهٔ رسم‌الخط، اعداد گوناگونی برای شمار واژه‌ها و حروف قرآن گفته شده‌است. مشهورترینِ آن‌ها ۷۷۷۰۱ واژه و ۳۲۳۶۷۱ حرف است که حدود ده هزار واژه آن غیرتکراری است و ۱۲۶۰ واژه از آن‌ها به‌عنوان ریشهٔ ۸۰ درصدِ این ۱۰هزار واژه شناخته می‌شود ، لازم به ذکر است در فارسی کلمات قرآنی و ریشه و مشتقات آن کاربرد بسیاری یافته است به طوری که برخی معتقدند تنها هزار کلمه آن در زبان فارسی متداول امروزی کاربرد ندارد که طی سه سال دوره راهنمایی سابق تلاش برآن بود تا تعداد 700 مورد از آنها به دانش آموزان در دروس عربی آموزش داده شود .

از نظر سبک شناسی سوره های قرآن به سوره‌های مکی که در شهر مکه بر پیامبر نازل شده است و سوره‌های مدنی که در زمان حضور ایشان در مدینه نازل شده است تقسیم می شود به سخن مفسران  سوره‌های مکی از سوره‌های مدنی مسجع‌تر هستند. همچنین آیاتی که به حوادث قیامت و بیم و امیدِ آن می‌پردازند، بیشتر احساسات خوانده را منقلب می‌سازند و آیاتی نظیر آیات احکام به گونه‌ای است که خرد خواننده را مخاطب قرار می‌دهد. سبک آیات قرآن با شعر و حتی سبک روایات از پیامبر متفاوت است ، همچنین پژوهشی مبتنی بر پردازش زبان‌های طبیعی نشان داده‌است که قرآن تنها یک مؤلف دارد.

عید فطر: پایان ماه رمضان و روز اول ماه شوال عید فطر است که از مهم‌ترین جشن‌ها و اعیاد در بین مسلمین و کشورهای اسلامی به شمار می رود و معمولاً با تعطیلی رسمی همراه است که در ایران از سال ۱۳۹۰ با تصویب مجلس شورای اسلامی عید فطر و روز بعد آن تعطیل است. در این روز، روزه حرام است و مسلمانان به شکرانه یک ماه روزه داری نماز عید برگزار می‌کنند و به پرداخت زکات واجب فطره اقدام می کنند . اقامه نماز عید و پرداخت فطریه در این روز نشانه  اهمیت پیوندهای اجتماعی از یک سو  و تلاش جامعه در جهت عاری شدن از فضای دو قطبی فقیر و غنی است ، پرداخت زکات فطره به نوعی توجه دین به پیوند عبادت با روابط اجتماعی را نیز نشان می‌دهد .

نتیجه گیری

از آن جا که ماه رمضان، ماه نزول قرآن ماه خدا و ماه تزکیه و تهذیب است و قرآن معجزه پیامبر و اثبات‌کننده درستی ادعای پیامبری او در شب قدر که در این ماه قرار گرفته در قلب پیامبر اکرم(ص) تجلى کرده نتیجه مى‌گیریم که ماه رمضان تجلى گاه قرآن و ماه انس با قرآن است ، روزه داران مومن در این ماه مهمان خدا هستند و در کنار خوان پربرکت قرآن نشسته‌اند و بنابراین با تلاوت قرآن با معارف متعالی آن اُنس می گیرند و با تدبّر در آیات قرآن و بهره گیرى فکرى و عملى از مفاهیم قرآن بر رشد و تکامل ملکوتى خود می افزایند.


در ماه مبارک رمضان باید تمام اعضا و جوارح را از حرام دور نگه داشت و با اخلاص، توکل و توسل از اهل بیت(ع) و عمل به دستورها و احکام قرآن کریم و دوری از گناهان، انجام توبه نصوح و واقعی، عبادت، شب زنده داری، درک عظمت شب قدر و... فضیلت ماه مبارک رمضان را درک کرد و از آن در راستای رسیدن به کمال حرکت کرد و باید در این ماه به گونه‌ای خودسازی کرد که با اتمام ماه مبارک تأثیر و فواید آن در روح و جان مان باقی باشد و اثر آن تا ماه رمضان سال بعد ماندگار باشد .16

نقل و استفاده از مطالب با ذکر منبع و رعایت قوانین مربوط به کپی‌رایت آزاد است

مشتاق دریافت نظرات شما گرامیان : hkfard@gmail.com

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ خرداد ۹۸ ، ۱۵:۴۹
حسین کوچکیان فرد


   حسین کوچکیان فرد                     

مقدمه

شهید مطهری از متفکران معاصر در حوزه های تفکر اسلامی است که به گونه ای نظام مند در باب اندیشه و ابعاد مختلف فلسفی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی اسلام توسن خرد را به تکاپو واداشته است و بر روی آثار متقدمین بنیانی را نهاده که هم چنان راه گشای دوستداران مباحث فلسفی و  اندیشه ای جهان اسلام در آینده خواهد بود .

به این منظور ،ایشان در پی روشن کردن بنای روش شناسی به ایجاد بنیادهای فلسفی پرداخت و سپس به حوزه ی اجتماع و فرهنگ ورود کرد و در پایان به نتایجی در زمینه نظریه های سیاسی اسلام رسد. این شیوه ی غیر متعصبانه تأثیری بر اندیشه های شهید مطهری می گذارد که سیر تفکرات فلسفی تا اندیشه های سیاسی ایشان را به گونه ای دل نشین قابل فهم و پذیرش هر انسان منصف با هر مسلکی می نماید . در ارتباط عقل و دین نیز تلاش دارد تا عقل را در راه تحلیل مسایل دینی به کار گیرد و علاوه بر تکیه بر عقل روشن اندیش ، ضعف های عصر روشنگری غرب در نگاه تک بعدی به عقل را با توسل به اصول و احکام دینی برطرف سازد . امیدواریم این گفتار به عنوان مدخلی در زمینه ی شناخت حیات ، افکار و آثار آن شهید در صدمین سال تولد و سالگرد شهادت شان باشد

شرح مختصر زندگانی شهید استاد مرتضی مطهری (ره)

 استاد مطهری در 13 بهمن 1298 هجری شمسی در یکی از روستاهای شهرستان فریمان از استان خراسان رضوی و در خانواده ای روحانی چشم به جهان گشود و در همانجا به مکتب خانه رفت و دروس ابتدایی را فراگرفت . در سن دوازده سالگی به حوزه علمیه مشهد جهت تحصیل مقدمات علوم اسلامی عزیمت نمود و در سال 1316 برای تکمیل تحصیلات دینی عازم حوزه علمیه قم شد. در دوره اقامت پانزده ساله خود در قم از محضر مرحوم آیت الله العظمی بروجردی (در فقه و اصول) و حضرت امام خمینی(ره) ( به مدت 12سال در فلسفه ملاصدرا ، عرفان ، اخلاق و اصول) و مرحوم علامه سید محمد حسین طباطبائی (در فلسفه ، الهیات شفای بوعلی و دروس فلسفه و تفسیر) بهره گرفت و در سال 1331 در حالی که از مدرسین معروف حوزه علمیه به شمار می رفت به تهران مهاجرت نمود و به تدریس در مدرسه دینی مروی و تألیف و سخنرانیهای تحقیقی پرداخت . همزمان با گروه های دانشگاهی ارتباط برقرار کرد ، بطوری که در سال 1334 اولین جلسه تفسیر قرآن انجمن اسلامی دانشجویان توسط استاد مطهری تشکیل شد.

استاد در همان سال تدریس در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران را آغاز کرد . به دنبال یک سخنرانی مهیج علیه شاه به وسیله پلیس دستگیر و 43 روز زندانی شد . در سال 1348 به خاطر صدور اعلامیه ای با امضای ایشان و حضرت علامه طباطبایی و آِیت الله سید ابوالفضل مجتهد زنجانی مبنی بر جمع آوری اعانه برای کمک به آوارگان فلسطینی و اعلام آن طی یک سخنرانی در حسینیه ارشاد مجدد دستگیر و مدت کوتاهی در زندان انفرادی به سر برد. از سال 1349 تا 1351 برنامه های تبلیغی مسجدالجواد که غالباً خود سخنران اصلی بود را زیر نظر داشت تا اینکه آن مسجد و در پی آن حسینیه ارشاد تعطیل می شود و بار دیگر استاد مطهری دستگیر و مدتی در بازداشت قرار گرفت . پس از آن استاد شهید سخنرانیهای خود را در مسجد جاوید و مسجد ارک و غیره ایراد می کرد. بعد از مدتی مسجد جاوید نیز تعطیل گردید. در حدود سال 1353 ممنوع المنبر شد که این ممنوعیت تا پیروزی انقلاب اسلامی ادامه داشت.

خدمات استاد شهید مرتضی مطهری(ره)

مهمترین خدمات استاد مطهری در طول حیات پر برکتش ارائه ایدئولوژی اصیل اسلامی از طریق درس و سخنرانی و تألیف کتاب است. این امر خصوصاً در سالهای 1351 تا 1357 به خاطر افزایش تبلیغات گروههای چپ و پدید آمدن گروههای مسلمان چپ گرا به اوج خود رسید . در سال 1355 به دنبال یک درگیری با یک استاد کمونیست دانشکده الهیات! زودتر از موعد بازنشسته می شود. همچنین در این سالها استاد با همکاری تنی چند از شخصیتهای روحانی، «جامعه روحانیت مبارز تهران » را بنیان می گذارد بدان امید که روحانیت شهرستانها نیز به تدریج چنین سازمانی پیدا کند. گرچه ارتباط استاد مطهری با امام خمینی پس از تبعید ایشان از ایران به وسیله نامه و غیره استمرار داشته ولی در سال 1355 موفق شد مسافرتی به نجف اشرف نموده و ضمن دیدار با امام خمینی درباره مسائل مهم نهضت و حوزه های علمیه با ایشان مشورت نماید. پس از شهادت آیت الله سید مصطفی خمینی و آغاز دوره جدید نهضت اسلامی ، استاد مطهری به طور تمام وقت درخدمت نهضت قرار می گیرد و در تمام مراحل آن نقش اساسی ایفا می نماید. در دوران اقامت امام در پاریس ، سفری به آن دیار نموده و در مورد مسائل مهم انقلاب با ایشان گفتگو می کند و در همین سفر امام خمینی ایشان را مسؤول تشکیل شورای انقلاب اسلامی می نماید. هنگام بازگشت امام خمینی به ایران مسؤولیت کمیته استقبال از امام را شخصاً به عهده می گیرد و تا پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن همواره در کنار رهبر و مشاوری دلسوز و مورد اعتماد برای ایشان بود تا اینکه در یازدهم اردیبهشت ماه سال 1358 با گلوله گروهی نادان به شهادت می رسد در حالی که انقلاب اسلامی امیدها به آن بزرگمرد بسته بود از استفاده فکری او محروم شد.

امام خمینی (ره) در پیام تسلیت خویش به مناسبت شهادت استاد فرمودند "مطهری شخصیتی بود که عمر شریف و ارزندة خود را در راه اهداف مقدس اسلام صرف کرد و با کجروی‌ها و انحرافات مبارزة سرسختانه کرد." این سخن امام جهت‌گیری اساسی فعالیّت‌های شهید را نمایان می‌سازد. استاد مطهرى هم در علم کلام و احاطه بر اندیشه هاى متکلمین اسلامى و هم در فلسفه اسلامى و آگاهى بر نظریات فلسفه اسلامى تبحر خاصى داشت. وى از این جهت بسیار عزیزالوجود و کمیاب بود و از معدود افرادى بود که واقعاً فلسفه اسلامى را درک کرده و لذت آن را چشیده و به اهمیت این میراث گرانبها پى برده بود.

آثار قلمی وفکری استاد شهید مرتضی مطهری(ره)

بخشی از کتاب ها و مقالاتى انتشار یافته و مهم استاد مطهرى عبارت است از: ۱- مقدمه و پاورقى بر اصول فلسفه و روش رئالیسم (۵ جلد)  ۲- علل گرایش به مادى گرى  ۳- انسان و سرنوشت  ۴- آشنایى با علوم انسانى (منطق و فلسفه) ۵- تصحیح و تعلیق کتاب التحصیل ۶- بخشى از کتاب سیرى در نهج البلاغه  ۷- مقالات فلسفى  ۸- نقدى بر مارکسیسم ۹- شرح منظومه ۱۰- شرح مبسوط منظومه (۴ جلد)  ۱۱- حرکت و زمان  ۱۲- درس هاى شفا (الهیات ابن سینایی)

 درس و بحث علوم رسمى عقلى و نقلى حوزوی نتوانست استاد را از پرداختن به معارف تفسیر و قرآن که سخت به آن عشق مى ورزید و انس نزدیکى داشت دور نگه دارد.  وى در تهران جلسات تفسیر متعددى در مسجدالجواد و  محله قلهک به مدت پانزده سال داشت که شروع آن سال ۱۳۳۴ است. او نسبت به نهج البلاغه و حضرت على(ع) علاقه خاصى داشت. با این کتاب مانوس بود و در سخنرانى ها به مناسبت به فرازهایى از نهج البلاغه اشاره مى کرد . به عرفان نظرى و عملى واقف  و در این مورد از محضر اساتید متعددى بهره برده بود. به علم اخلاق همانند دیگر فنون فرهنگ اسلامى آشنایى کامل داشت . وی کتب بسیارى را در علم اخلاق مطالعه کرد و به معارف ارزشمندى در مورد فلسفه اخلاق رسیده بود . مطهرى بیش از ۲۵ سال با مجامع و سمینارهاى علمى و دانشگاهى در ارتباط بود از این رو توانست بیش از همه به دردها و مشکلات آنها و روح غالب بر افکار آنان پى ببرد.

 کلام آخر

بدون تردید شهید مرتضی مطهری از شاخص‌ترین احیاگران اندیشة دینی در عصر حاضر می‌باشد که طی مقالات و نوشته‌های بسیار به روشنگری در این موضوع پرداخته‌است نحوة مواجهة فکری و استدلالی این فیلسوف اسلامی با انحرافات عقیدتی که تحت عنوان نواندیشی دینی در جامعة اسلامی ترویج می‌شد نیز قابل تأمل و راهنما جهت مواجه به اندیشه های نو در چارچوب فرهنگ اسلامی می باشد.

کتاب های استاد  که بیشتر صبغه فلسفى دارد و در تمامی زمینه های مورد نیاز جامعه معاصر به تألیف رسیده است باید چون چراغی پیش روی نویسندگان متعهد جوان قرار گیرد . اندیشه‌های شهید مطهری همواره به عنوان اسلام‌شناسی آگاه ، زمان شناس و دانشمند دردآشنا و فیلسوفی توانا مورد علاقة فرهیختگان و جوانان فکور بوده و می‌باشد. استاد شخصیتی بود که پاسخ‌گویی به شبهات زمانه و مقابله با انحرافات فکری و عقیدتی را وجهة همّت خویش ساخت تا بدانجا که در قبال این مجاهدت عظیم علمی جان خویش را فدای آرمان های خویش ساخت. 15-1398

نقل و استفاده از مطالب با ذکر منبع و رعایت قوانین مربوط به کپی‌رایت آزاد است

  مشتاق دریافت نظرات شما گرامیان : hkfard@gmail.com

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ خرداد ۹۸ ، ۱۵:۴۳
حسین کوچکیان فرد


فهرست تعدادی از مقالات در موضوع شوراها و مدیریت شهری

مندرج در ماهنامه‌اطلاع‌رسانی ، آموزشی وپژوهشی شوراها ( شورای عالی استان ها ) 

مؤلف : حسین‌ کوچکیان‌ فرد  

ردیف

موضوع مقاله

سال/شماره

تاریخ

توضیحات

1

آموزش‌ شوراها، چرا و چگونه‌؟

س‌۱، ش‌۷

بهمن‌۱۳۸۵

 

2

اصناف‌ هویت‌بخش‌ و تامین‌کننده‌ اعتبارات‌ توسعه‌ و اداره‌ شهر

س‌۴، ش‌۳۳

فروردین‌۱۳۸۸

 

3

الزامات‌ شورا برای‌ ورود به‌ حوزه‌ نظامات‌ شهری‌ و وضع‌ مقررات‌

ش‌۲۱

فروردین‌۱۳۸۷

 

4

جایگاه‌ حمل‌ و نقل‌ در فرایند توسعه‌ شهری‌

س‌۴، ش‌۳۶

تیر۱۳۸۸

 

5

حاشیه‌نشینی‌ تهدیدی‌ برای‌ ادامه‌ حیات‌ سالم‌ شهر

س‌۳، ش‌۳۱

بهمن‌۱۳۸۷

 

6

راهکارهای‌ مشارکت‌ شوراها و شهرداری‌ها در اجرای‌ اصل‌ ۴۴ قانون‌ اساسی‌

ش‌۱۴

شهریور۱۳۸۶

 

7

شوراها حافظ شاخص‌های‌ کلیدی‌ محیط زیست‌ و توسعه‌ پایدار شهری‌

ش‌۱۷

آذر۱۳۸۶

 

8

شوراهای‌ اسلامی‌؛ پیشقراول‌ نهادینه‌ سازی‌ اجرای‌ برنامه‌های‌ اصلاح‌ الگوی‌ مصرف‌

س‌۴، ش‌۳۴

اردیبهشت‌۱۳۸۸

 

9

شوراهای‌ اسلامی‌ کشوری‌ : اولویت‌ ها و محدودیت‌ ها

ش‌۱۲

تیر۱۳۸۶

 

10

شورای‌ اسلامی‌ شهر، میراث‌ دار، فرهنگ‌ و تاریخ‌ شهر در زندگی‌ مدرن‌

ش‌۲۰

اسفند۱۳۸۶

 

11

فعالیت‌ شوراهای‌ اسلامی‌ شهر و آسیب‌های‌ فرارو

ش‌۲۵

مرداد۱۳۸۷

 

12

کلید توسعه‌ و پویایی‌ شهر: دفع‌ موانع‌ جذب‌ و هدایت‌ سرمایه‌ گذاری‌ مردمی‌ در طرح‌های‌ شهری‌

س‌۳، ش‌۳۲

اسفند۱۳۸۷

 

13

مردم‌ داری‌ در شورا: هم‌ هدف‌، هم‌ عمل‌

س‌۳، ش‌۳۰

دی‌۱۳۸۷

 

14

نقش‌ شوراها در طراحی‌ فضاهای‌ شهر مطابق‌ الگوی‌ معماری‌ ایرانی‌- اسلامی‌

س‌۲، ش‌۱۸

دی‌۱۳۸۶

 

15

نقش‌ شورای‌ اسلامی‌ شهر در تسریع‌ توسعه‌ عدالت‌ محور و پایدار

ش‌۲۳

خرداد۱۳۸۷

 

14-

نقل و استفاده از مطالب با ذکر منبع و رعایت قوانین مربوط به کپی‌رایت آزاد است

      مشتاق دریافت نظرات شما گرامیان : hkfard@gmail.com
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ خرداد ۹۸ ، ۱۵:۳۰
حسین کوچکیان فرد