ایران گفت

بررسی و کاوش در مسایل اجتماعی ، فرهنگی ، تاریخی و ... ایران و جهان

ایران گفت

بررسی و کاوش در مسایل اجتماعی ، فرهنگی ، تاریخی و ... ایران و جهان

به مناسبت شروع به کار دوره ششم شوراهای روستایی و به منظور آشنایی هر چه بیشتر اعضای شوراهای اسلامی روستا، پژوهشگران، مسئولین وظیفه شناس و قاطبه مردم با تاریخچه، مبانی، ساختار، وظایف و تشکیلات شوراهای اسلامی روستایی متن کامل کتاب "راهبر شورای اسلامی روستایی (تاریخچه، مبانی، ساختار، وظایف و تشکیلات)" که هنوز انتشار عمومی یافته است به  مرور تقدیم علاقمندان خواهد شد

 

 

 

قسمت دوم کتاب:

راهبر شورای اسلامی روستایی

                                                                      (تاریخچه، مبانی، ساختار، وظایف و تشکیلات)

 

 

 

مقدمه

رشد شتابنده فنآوری و توسعه سریع کشورها به مدد بهره گیری از ابزارهایی است که از رهگذر آن به شکوفایی استعدادها و در نتیجه توسعه یافتگی در تمامی ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی منجر می شود. بخشی از این ابزارها مادی و قسمت اعظم آن غیر مادی و در زمره سرمایه های اجتماعی تلقی می شود که از طریق چیدمان و الگوهای مشارکتی حاصل می آید. در این میان آنچه که حایز اهمیت بسیار است مشارکت آگاهانه آحاد مردم در شکل گیری جریان های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جامعه است که این همکاری و مشارکت منجر به آن شکوفایی بشود .

هر جامعه ای برای دستیابی به این اهداف با توجه به پیشینه فرهنگی، مذهبی و مقتضای اجتماعی خود ابزارهایی را برای رسیدن به این ترقی و توسعه تدارک و تأمین نموده و از طریق آن به اهداف مزبور دست می یابد. در جامعه ایران، یکی از ابزارهای محکم برای این منظور و توسعه کشور از طریق جلب مشارکت مردم در انجام امور محلی، نهاد شوراهای اسلامی کشوری می باشد که بر سابقه ای حداقل یکصد سال از انقلاب مشروطیت به این طرف در جامعه ایران با عنوان انجمن های ایالتی و ولایتی و همچنین انجمن ده، شهر، شهرستان و استان طراح بوده است و پس از انقلاب سال 1357 ایدئولوگ انقلاب اسلامی یعنی امام خمینی(ره)، تنها سه ماه پس از پیروزی انقلاب در روز نهم اردی بهشت سال 1358 برای دستیابی به اهداف انقلاب مردم، آن را در کنار سایر ارکان برآمده از انقلاب پیش بینی و تبیین نمود و طی پیامی تاریخی در همان روز به دولت وقت ابلاغ نمودند .

ورود شوراهای اسلامی کشوری به عرصه های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی ایران ، حیات دوباره ای به کشور بخشید. این امر به عنوان یک متغیر تأثیر گذار آثار گسترده ای در ابعاد مختلف جامعه برجای گذارده است و بعد از این نیز این سیر ادامه خواهد داشت. زیرا با بسترسازی برای حضور جمعیتی متجاوز از یکصد هزار نفر نخبه محلی با انگیزه، انرژی و تلاش زیاد در صحنه های خدمت رسانی و سازندگی کشور، امید می رود تا منشاء اثر بسیاری برای مردم، جامعه و نظام سیاسی کشور قرار گیرند که پیش از ظهور شوراها به علت متمرکز اداری، استفاده از این میزان مشارکت افراد شاخص و فرهیخته و رهبران محلی در هدایت امور کشور کمتر وجود داشت. از این رهگذر و به علت انتقال نظارت از دستگاه های اجرایی و قضایی به مردم در تصمیم گیری ها و نیز ایجاد ابزاری برای هدایت توان و امکانات پراکنده مردم در جهت برنامه های توسعه در مناطق مختلف کشور به صورت یک نواخت و آمایش سرزمینی بسته به توان و امکانات هر منطقه با توجه به تلاش نخبگانی، موجب شده است تا کشور بتواند از حداکثر توان جامعه که قانون اساسی و قوانین عادی از قبل بهره گیری از آن را حهت توسعه همه جانبه کشور پیش بینی کرده است محقق سازد .

تشکیل شوراهای اسلامی به ویژه در روستاهای کشور که خلاء وجود نهادی برای مدیریت و هدایت امکانات به سمت رفع نیازهای  مردمی با بهره وری بالا بیشتر مشاهده می شود و دستگاه های دولتی به علت پراکندگی بسیار روستا ها در پهنه جغرافیایی کشور، همچنین کمی جمعیت آنها و در نتیجه ایجاد هزینه های بالا، امکان استقرار نیرو و سازمان به میزان کافی در آنها را نداشت، مشاهده می شد که با ورود شوراهای اسلامی روستایی، دهیار و نهاد دهیاری به صحنه های تصمیم گیری و اجرایی روستا، این خلاء برطرف شده است .

اما برای توان افزایی و به حداکثر رساندن بازدهی شوراهای روستایی، آموزش و مهارت آموزی اعضای آن نیازی ضروری و همچنین بهترین و کم هزینه ترین راه در افزایش کارایی شوراها می باشد. از همین رو تألیف این کتاب به عنوان سندی که بتواند برای امر آموزش در اختیار محققین و اساتید محترم دانشگاه در دانشکده ها و گروه های ذی ربط، اعضای شوراهای اسلامی روستاها و همچنین کارشناسان و تصمیم سازان و تصمیم گیران مرتبط با شوراهای اسلامی در دستگاه های اجرایی خاصه وزارت کشور، استانداری ها، فرمانداری ها و بخشداری ها قرار گیرد تا نیازهای حداقلی آنان را برای امر آشنایی و آموزش در حیطه های مسئولیت و فعالیت شورای روستایی را تأمین نماید، تهیه شده است و امید می رود تا این کوشش هرچند کوچک موجب پاسخ گویی به سئوالات اساسی عزیزان عضو شوراهای روستایی، دهیاران، پژوهشگران و مدرسان گرامی امر آموزش شوراهای روستایی را فراهم سازد. ضمن آنکه مؤلفان همواره آماده پاسخگویی به سئوالات جدید و حین کار هر یک از این بزرگواران خواهند بود .قطعاَ طرح ابهامات پیرامون مباحث مطرح شده در آن با اشارات شما به غنای این مجموعه در چاپ های بعدی افزوده خواهد شد .

با آرزوی اینکه شوراهای اسلامی روستایی در دوره فعالیت، با تجهیز به انواع دانش های مورد نیاز، گام هایی بلندتر از گذشته در جهت توسعه و آبادانی روستاهای کشور بردارند.

حسین کوچکیان فرد امید کوچکیان فرد

 
 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی